10 знакових японських богів

Традиція синтоїзму Апана міцно пов’язана з природою, з твердо вкоріненою вірою в те, що камі або боги є майже скрізь. Введення буддизму в Японію додало ще одну групу шанованих божеств до поклоніння. Хоча існує безліч божеств, ми детальніше розглянемо десять, які зазвичай представлені в Японії.

  1. Джидзо

За межами Японії Дзідзо відомий як Ксітігарбха (із санскриту), і він є Бодхісаттва – практик буддизму, який відклав своє прозріння, щоб допомогти іншим на цьому шляху. Як охоронець мандрівників, маленькі статуї Дзідзо можна знайти поруч з дорогами або в храмах. Дзідзо також є помітним опікуном дітей, особливо тих, хто помер раніше батьків. Вважається, що такі діти не можуть перетнути річку Сандзу (думаю, річка Стикс) на шляху до потойбічного світу, і тому Дзідзо ховає їх у своїх халатах та хрестах, щоб врятувати їх від вічності нагромадження скель уздовж берега річки. Статуї джизо іноді прикрашають маленькими іграшками, капотами та нагрудними знаками, які тужливі батьки кладуть туди як жертву для його захисту під час їх смерті. Бувши опікуном померлого, статуї Дзідзо також поширені на кладовищах.

 

  1. Раджін і Фудзін

Раджин – це камі блискавки, грому та шторму, а Фудзін – камі вітру. Їх часто зображують разом, Раїджін зліва – зазвичай він несе молоток в оточенні барабанів – і Фудзін праворуч – тримає мішок вітру, волосся дико скошене. Як богів погоди, Раджіна та Фуджина боялись так само, як і шанували їх, і вважається, що вони відповідають за божественний вітер камікадзе, який допоміг відбити монголів, коли вони вторглись вдруге в 1281. Їх часто можна побачити, стоячи на сторожі біля входів як синтоїстських святинь, так і буддистських храмів по всій Японії.

 

  1. Anyo & Ungyo

Ця пара буддистських божеств відома як Ніо, доброзичливі охоронці, які стоять на сторожі біля входу в храми, яких часто називають ніо-мон (буквально “Ворота Ніо”). Вони представляють цикл народження та смерті. Зазвичай Аґйо зображують голою рукою або володіє масивною дубиною, відкривши рот, утворюючи звук “ах”, що представляє народження. Також Унгйо часто зображують голою рукою, або ж він тримає великий меч. Його рот закритий, щоб утворився звук “ом”, що представляє смерть. Хоча їх можна знайти в храмах по всій країні, можливо, найвідоміший образ Агьо та Унгьо знаходиться біля входу в храм Тодайдзі в префектурі Нара.

 

  1. Інарі

Щоб не плутати з лисицями, яких він використовує як мирських посланців, камі Інарі – синтоїстське божество багатьох важливих речей – рису, саке, чаю та процвітання. Іноді камі зображують як бородатого чоловіка, що їде на білій лисі, хоча Інарі також зображують як довгошерсту жінку, що несе рис. Святині для Інарі легко впізнати за великою кількістю статуй лисиць у приміщенні, а також довгими рядами воріт торіїв – як у Фусімі Інарі Тайша в Кіото!

 

  1. Кеннон

Каннон – ще один Бодхісаттва, який головує з Амідою Буддою в Чистій землі, яку часто зображують як гірський острівний рай. Вона є богинею милосердя і співчуття і має кілька чітких зображень, включаючи зображення Сенджу Каннона – або 1000-озброєного Каннона – а також Джуїчімена Каннона, який має 11 облич. Також сказано, що коли християнство було заборонено в період Едо (1603 – 1868), деякі практикуючі використовували зображення Каннона, який тримав дитину як заміну Діві Марії та Ісусу, щоб таємно продовжувати сповідувати свою віру в громадських місцях. Є багато паломництв, присвячених Каннону, таких як Паломництво Сайгоку, яке передбачає відвідування лікарями 33 буддистських храмів по всій території Кансай.

 

  1. Бензайтен

Бензайтен, якого також називають Бентеном, є буддійським божеством-покровителем мистецтв та жіночності, і його часто шанували гейші. Вона також є єдиною жінкою серед японських “Семи богів удачі”, і її поклоняються як богині удачі. У неї сильний зв’язок з морем, і її часто зображують на великому морському драконі або на біві – різновиді японської лютні. Існує легенда, яка говорить, що вона приручила п’ятиголового дракона, який страждав прибережними рибальськими громадами своєю надзвичайною красою, і що дракон відпочиває в Рюко-дзи (буквально «Храм Ротових Драконів») в Еносімі.

 

  1. Ідзанагі & Ідзанамі

Ідзанагі но Мікото та Ідзанамі но Мікото є синтоїстськими божествами, що є центром міфу про створення Японії, а також матір’ю та батьком усіх богів. Не знаючи, як створити порядок із хаосу, вони занурили коштовний спис у первинну затоку між небом та землею. Краплі, що падали з кінчика списа, створили землю. Незабаром після цього вони почали народжувати камі, які б населяли його. Ідзанамі була спалена до смерті, коли вона народила бога вогню Кагуцуті. Вражена горем, Ідзанагі відвідала Країну мертвих, Йомі, рішуче налаштована повернути її назад. Він з жахом знайшов свою дружину не більше, ніж розкладеного, наповненого опаришами трупа, і він у відразі втік назад до входу. Він запечатував її всередині, і вона стала богинею мертвих, рішучою щодня забирати 1000 життів, щоб помститися за свій сором. У свою чергу Ідзанагі вирішив, що щодня буде народжуватися 1500 людей.

 

  1. Ебісу

Ебісу, якого іноді називають Єбісу, є богом-покровителем рибалок і торговців, а також іншим японським “Сім богам удачі”. Його часто зображують у вигляді пухкого, щасливого рибалки, який в одній руці носить вудку, а в другій – червону кулячку. Снеппер також символізує фортуну, оскільки його назва японською мовою “тай” фонетично схожа на слово для сприятливого або святкового випадку, омедетай. Деякі легенди ідентифікують походження Ебісу як першого бога, народженого Ідзанагі та Ідзанамі, помилково уявленого Хіруко, який був викривлений і кинутий у море. Інші кажуть, що він був сином божества героя Окунінусі, “Великого Господаря Землі”. Його зазвичай бачать на банках улюбленого японського пива Єбісу.

 

  1. Тенгу

Хоча Тенгу не є точно божествами, вони є значущими та легендарними діячами в синтоїстському пантеоні та японській фольклорній традиції йокай. Вони дуже схожі на птахів і характеризуються довгими червоними носами, фізичною силою та магічною силою, неймовірною майстерністю бойових мистецтв і, звичайно, здатністю літати. Спочатку їх вважали супротивниками буддизму, оскільки вони переслідували практикуючих і намагалися підкорити свої вірування, щоб заманити їх від просвітлення. З часом їхній імідж змінився, і їх стали вважати захисниками чи опікунами, хоча вони зберегли свою репутацію випадкових обманщиків.

 

  1. Аматерасу

Аматерасу Омікамі – синтоїстська богиня сонця, від якої японська імператорська сім’я претендувала на походження. Кажуть, що її породили з лівого ока Ідзанагі, коли він змивав залишки підземного світу з його обличчя після втечі від своєї дружини Ідзанамі. Одна популярна історія про Аматерасу включала бійку з її бурхливим, бурхливим загартованим братом Сузано-О. Після бою вона втекла в печеру, що змусило світ зануритися в темряву. Щоб виманити її з печери, інші боги влаштували бурхливе свято біля входу. Коли її цікавість розпалила, Аматерасу пішла подивитися, як вони можуть розважитись відсутністю світла. Коли вона вийшла з печери, інші боги поставили перед входом сименаву (священну солом’яну мотузку), щоб вона не могла повернутися в схованку. Велика святиня Ісе в префектурі Мі є її головним місцем поклоніння та однією з найзначніших синтоїстських святинь у всій Японії. Всередині зберігається одне з трьох священних скарбів Японії – Священне дзеркало.